مطالعه ترکیبات شیمیایی، فعالیت آنتی‌اکسیدانی و اثر ضد قارچی اسانس میخک بر ریزوپوس استولونیفرا، آسپرژیلوس نایجر و بوتریتیس سینه‏را (عامل پوسیدگی میوه توت فرنگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم و مهندسی باغبانی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

2 استاد، گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی، دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

چکیده

در این پژوهش، اسانس میخک با استفاده از روش تقطیر با آب استخراج گردید و ترکیب شیمیایی آن با کمک دستگاه کروماتوگرافی گازی متصل به طیف‌سنج جرمی، محتوای فنول آن با استفاده از روش فولین سیوکالتو، محتوای فلاونوئید آن با کمک روش رنگ سنجی آلومینیوم کلرید، فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن با استفاده از روش‌های مهار رادیکال آزاد DPPH و ABTS و جلوگیری از زوال رنگ بتا-کاروتن و فعالیت ضد قارچی آن در برابر سویه‌های قارچی ریزوپوس استولونیفرا، آسپرژیلوس نایجر و بوتریتیس سینه‏را مطابق روش‌های دیسک دیفیوژن آگار، چاهک آگار، حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی مورد بررسی قرار گرفت. اوژنول ترکیب عمده اسانس میخک بود (1/76 %) و اسانس حاوی mg GAE/g 2/51 فنول کل و mg QE/g 2/20 فلاونوئید کل بود. ظرفیت اسانس در مهار رادیکال‌های آزاد DPPH و ABTS و زوال رنگ بتا-کاروتن به ترتیب برابر با 85/60، 66/70 و 4/54 % بود. علاوه بر این، فعالیت ضد قارچی اسانس در برابر سویه‌های قارچی ریزوپوس استولونیفرا، آسپرژیلوس نایجر و بوتریتیس سینه‏را قابل‌توجه بود و بوتریتیس سینه‏را و آسپرژیلوس نایجر به ترتیب حساس‌ترین و مقاوم‌ترین سویه‌های قارچی در برابر اسانس میخک بودند. بطور کلی، اسانس میخک می‌تواند بعنوان عامل نگهدارنده طبیعی جهت افزایش عمر نگهداری محصولات باغبانی استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها